Vandaag neem ik je mee in een vraag die ik regelmatig bespreek met mijn coaching klanten en die zorgt voor GROTE inzichten:

”Als je bloedeerlijk kijkt naar je business, waar zit dan op dit moment de lek?”

Ik zie vaak dat ondernemers een bepaald gebied in hun business veel tijd en aandacht geven terwijl er op een andere plek een lek zit. Hierdoor heb je het gevoel dat je heel hard werkt, maar dat het maar weinig oplevert.

Klik hier om de podcast te luisteren

Als voorbeeld:

Je ervaart op dit moment een probleem in je business op het gebied van het aantrekken van klanten vanuit je online kanalen. Je doet voor je gevoel van alles: je bent elke dag zichtbaar op Instagram, je website ziet er geweldig uit en je aanbod is goud waard want je hebt het nadat het niet verkocht nog beter gemaakt.

Je denkt in dit geval dat het ligt aan je zichtbaarheid, website en aanbod. Maar de lek zit waarschijnlijk ergens anders.

Hieronder een lijstje met op welke plek er een lek kan zitten:

1. Jijzelf (mindset, energie en skills)
Hiermee bedoel ik natuurlijk niet dat jijzelf (letterlijk) lek bent. Maar het kan wel zo zijn dat het op bepaalde vlakken in je business niet stroomt omdat je bijvoorbeeld beperkende overtuigingen hebt op het gebied van sales en geld. Als jij een blokkade voelt bij het doen van ”sales” en het gevoel hebt dat het opdringerig is. Dan kun je nog zo vaak je aanbod promoten via je stories, maar mensen zullen dit VOELEN omdat je het niet met volledige overgave doet. Het kan ook zo zijn dat je je heel onzeker voelt als ondernemer en dat je daardoor jezelf (onbewust) klein houdt.

Ook kan het praktisch zo zijn dat je nog bepaalde skills mist. Je kunt geweldig zijn in je vak (bijvoorbeeld als coach of specialist), maar ondernemen is ook een vak. Ik vind dat zoveel ondernemers zo ”hard” zijn voor zichzelf door te verwachten dat ze hier direct ook heel goed in moeten zijn.

2. Aanbod
Ik zie eigenlijk maar zelden dat de inhoud van het aanbod niet goed genoeg is bij ondernemers. Toch is dat vaak wel het eerste waar we aan gaan twijfelen als iets niet goed verkoopt. Zo zonde, want hier ligt het 9 van de 10 keer niet aan. Waar het wel aan kan liggen is hoe jij je aanbod in de markt zet:

Welke prijzen vraag je? Passen die prijzen bij jouw marktwaarde en de fase waar je klant inzit?
Wat vertel jij over je aanbod (op je website)? Is het duidelijk wat jouw aanbod uniek maakt? Wat het iemand gaat opleveren?
Is je aanbod strategisch opgebouwd, zodat de stap mentaal en financieel behapbaar is voor een potentiële klant om te kopen?

3. Jouw boodschap
Je kunt elke dag zichtbaar zijn, maar alsnog geen resultaten halen uit je Instagram kanaal. Dat betekent niet dat je nog vaker zichtbaar moet worden. Waarschijnlijk zit de lek hem dan in jouw boodschap die niet volledig resoneert bij je ideale klant. Ga dan aan de slag met jouw positionering. Bepaal jouw ideale klant, werk aan je (personal) brand en scherp je klantbelofte aan.

4. Marketing
Staat je positionering en business als een huis? Maar stromen de klanten alsnog niet binnen, dan kan het zo zijn dat je je ideale klanten nog niet of te weinig bereikt. Ze moeten wel van jouw bestaan afweten om voor jou te kunnen kiezen. Je hebt op dit moment nog te weinig volgers of een te kleine e-maillijst. Het werkt dan geweldig om te werken met een online strategie met o.a. advertenties, weggevers en een automatische sales funnel.

5. Conversie en sales
Wat ik ook vaak zie is dat er ondernemers hun ideale klant goed bereiken. Ze hebben de aandacht, maar de potentiële klant komt niet in actie om te kopen. Voordat iemand een aankoopbeslissing neemt is het belangrijk dat iemand vertrouwen heeft in je aanbod, een connectie ervaart met jou en je bedrijf, enthousiasme voelt om te kopen en urgentie ervaart om dat NU te doen. Heb je dus genoeg bereik, maar te weinig sales? Neem dan je complete klantreis eens onder de loep.

Ik ben benieuwd, waar zit bij jou de lek denk je? Vaak is het niet zo simpel dat die lek maar op één plek zit, want alle facetten staan met elkaar in verbinding.

Dat is gelijk een mooi bruggetje naar mijn business coachingsprogramma de Fast Lane Business School.

In dit programma help ik jou om een super sterk fundament te bouwen voor je business. Hierdoor zul je meer (financiële) rust en vrijheid gaan ervaren. Je gaat aan de slag met het ontwikkelen én implementeren van een ijzersterke online marketing strategie zodat je de allerleukste klanten gaat aantrekken via je online kanalen.

Ik geloof erin dat je niet jarenlang hoeft te ‘ploeteren’ of keihard hoeft te werken om een succesvolle business op te zetten.

Wanneer je de juiste stappen zet, dan kan het ontzettend snel gaan. Ik ben hier het levende bewijs van. Als je mij 2 jaar geleden had verteld dat ik binnen no-time een goedlopende business zou hebben met een wachtlijst aan klanten, een minimale maandomzet van 20.000 euro en dat ik minder dan 32 uur per week werk, dan had ik je niet geloofd.

Ik weet zeker dat je bent gaan ondernemen omdat je echt het verschil wil maken. Je wilt impact maken. Mensen oprecht helpen. Je bent niet gaan ondernemen voor een hobby, maar je wilt goed kunnen leven van je onderneming.

Daarom heb ik de Fast Lane Business School ontwikkelt. Speciaal voor alle soorten coaches, specialisten, online marketeers, fotografen en andere zelfstandig ondernemers. In de FLBS help ik je om in 2,5 maand een sterke fundering voor je business te bouwen zodat je een consistente klantenstroom krijgt en dat terwijl je niet hoeft in te leveren op je vrijheid.

KLIK HIER voor meer informatie

Meer impact, winst en vrijheid in je bedrijf

In dit e-book deel ik 10 eenvoudige tips om je business te laten groeien op een authentieke manier. Geen pusherige en opdringerige marketing- en salestechnieken. Maar tips waarmee je vanuit je hart onderneemt terwijl je een consistente stroom aan nieuwe leads en klanten uit je online kanalen haalt.