”Ga je dat allemaal weggeven voor 37 euro?”

Deze vraag kreeg ik de afgelopen weken regelmatig te horen toen ik vertelde over mijn nieuwe cursus en wat die gaat kosten.

Ik dacht leuk om jullie eens mee te nemen in hoe ik mijn prijzen bepaal. Veel ondernemers vinden dit namelijk een ontzettend lastig iets. Wat vraag je nou precies?

Je hoort veel ondernemers roepen: ”Je moet je prijzen verhogen! High-end prijzen zijn de weg naar succes!”

Ik ben het daar zeker niet altijd mee eens. In sommige gevallen is het goed om je prijzen te verhogen. Maar in andere gevallen betekent massa ook kassa of is het gewoon slimmer om een lagere prijs te vragen.

Neem als voorbeeld één van mijn klanten die in 8 maanden tijd met een simpele online cursus van 18 euro een omzet draaide van 40.000 euro. En nog steeds verdient ze elke maand duizenden euro (vrijwel passief) inkomen aan deze cursus.

Hoe pak je dat aan prijzen bepalen?

Ik neem je graag mee in 4 tips:

Luister hier op Itunes

Luister hier op Spotify

Luister hier op Google 

1. Hoe voelt de prijs?

Dit klinkt misschien een beetje vaag of zweverig, maar dit is één van de dingen die ik altijd vraag aan mijn 1-op-1 klanten als we het hebben over prijzen bepalen. Je kunt namelijk wel direct een extreem hoge prijs vragen, maar als jij met bibberende knieën dit aanbod vervolgens moet verkopen in een gesprek, dan is de kans groot dat je een ”nee” krijgt. Energie is namelijk alles bepalend. Voel jij je zenuwachtig en onzeker, dan voelt jouw potentiële klant dat.

Kies dus een prijs die goed voelt. Een prijs waar je 100% achterstaat, die je zonder blikken of blozen kan benoemen.

Straal jij (zelf)vertrouwen uit, dan voelt jouw potentiële klant ook dat vertrouwen.

En het mooie is jouw vertrouwen groeit bij iedere klant die JA zegt. En daarmee zul je merken dat je zonder moeite je tarief ook durft te verhogen.

Eén van mijn klanten verdubbelde de prijs van haar coach traject binnen 3 maanden vol zelfvertrouwen.

2. Waar zit jouw klant in de klantreis?

De cursus van 37 euro die ik aan het begin van de mail benoemde is bedoelt als instap product. Wat betekent dat het een laagdrempelige manier is om van mij te leren. Als iemand mij net ontdekt heeft of nog nooit iets bij me gekocht heeft, dan kan ik me voorstellen dat het spannend is om direct te investeren in een traject van een paar honderd euro.

Ik gebruik vaak het voorbeeld van ”daten”. Als jouw date op jullie eerste afspraakje gaat praten over trouwen, dan is de kans groot dat er geen tweede afspraak komt 🤣…

Als jouw potentiële klant jou nog niet goed kent, dan is een hoge investering vaak nog een stap te ver. Door een laagdrempelig aanbod te hebben, maak je het een stuk makkelijker om bij jou klant te worden.

Hierbij vind ik het ontzettend belangrijk om ALTIJD te overdeliveren. Niks is zo vervelend als je een paar tientjes uitgeeft en dan vervolgens ”crap” krijgt. En daarnaast de kans dat iemand dan in de toekomst een grotere investering bij je doet is zeer klein. Je gooit dus eigenlijk je eigen ramen in. Zonde.

Ik krijg regelmatig berichten van klanten die mijn cursus van 37 euro waardevoller vinden dan andere cursussen die ze gevolgd hebben voor honderden euro’s. Dat maakt mij INTENS blij, want ik geloof in always overdeliver! Maak van je klanten FANS en ik weet zeker dat je voor altijd een bloeiend bedrijf hebt.

3. Wat levert het jouw klant op?

Wat levert jouw product, dienst of programma jouw klant op? En wat is de waarde van datgeen? Dit is iets waar ik altijd naar kijk. Veel ondernemers die ik coach vinden het soms spannend om veel geld te vragen als ze zelf  weinig tijd kwijt zijn aan datgene wat ze verkopen.

Zelf deed ik dit ook fout in het begin van het ondernemerschap. Uurtje factuurtje deed ik de advertenties van ondernemers. Soms betaalde zij mij maar €150 per maand terwijl ze door de advertenties duizenden euro’s extra omzet hadden.

4. Hoe uniek is hetgeen wat jij verkoopt?

Soms zit er een grens aan de prijs die mensen ergens voor willen betalen.

Stel je wil een zak patat kopen. Dan ga je waarschijnlijk niet 15 euro uitgeven. Dat gaat (bijna) iedereen te ver.

Kijk dus altijd naar wat er normaal is in jouw markt.

Maar wat als jij toch 15 euro voor een zak patat wil vragen 🤑…

Simpelweg een grotere portie aanbieden, daar gaan mensen niet meer voor betalen. Maar wat als je er een unieke beleving van maakt? Het product een upgrade geeft met heerlijke toppings en luxe ingrediënten.

Grote kans dat er rijen voor de deur staan, omdat mensen het willen proberen want het is UNIEK.

Zelf kijk ik hier ook altijd naar als ik mijn prijzen verhoog. Hoe kan ik NOG meer waarde leveren? Hoe kan ik de ervaring nog exclusiever maken? Hoe kan ik nog meer de verwachtingen overtreffen.

Zoals je misschien wel kunt lezen kijk ik echt naar heel veel verschillende facetten bij het bepalen van mijn prijzen. Hopelijk heb ik je met deze tips inzichten gegeven voor het bepalen van jouw prijzen.

Meer impact, winst en vrijheid in je bedrijf

In dit e-book deel ik 10 eenvoudige tips om je business te laten groeien op een authentieke manier. Geen pusherige en opdringerige marketing- en salestechnieken. Maar tips waarmee je vanuit je hart onderneemt terwijl je een consistente stroom aan nieuwe leads en klanten uit je online kanalen haalt.