Toen ik begon met ondernemen deed ik van alles en nog. Ik had niet één specifiek aanbod, maar iedere opdracht die erop mijn kwam nam ik aan. Het voelde destijds alsof ik dat wel moest doen om voldoende te verdienen met mijn bedrijf. Dit zie ik ook vaak terug bij ondernemers die ik coach. Zij hebben een heel breed aanbod, omdat ze geen opdrachten willen mislopen.
Het resultaat van zo’n breed aanbod was:
- Constante onrust door het schakelen tussen allerlei taken.
- Ik besteedde giga veel tijd aan het maken van offertes en voorstellen, want elke opdracht was anders.
- 60+ uur per week aan het werk.
- De klanten kwamen allemaal via mond-tot-mond bij mij terecht en nooit via mijn eigen kanalen. Hierop was het onduidelijk wat ik nou precies deed dus niemand vulde een formulier in.
- Ik had geen idee waar ik precies naar toe bouwde. Mijn bedrijf voelde als een stuurloos schip.
Natuurlijk heeft het mij enerzijds ook veel gebracht, want door zoveel verschillende dingen te doen moest ik (1) wel heel efficiënt leren werken en (2) ontdekte ik razendsnel wat voor type klanten en opdrachten ik wel en niet leuk vond.
Toch werkt deze strategie van ‘’alles aanbieden’’ niet als je serieus je bedrijf wil laten groeien. Op een dag had ik ineens het inzicht:
‘’Als ik mijn bedrijf echt groot wil maken, dan is alles wat ik nodig heb FOCUS.’’
Focus in mijn:
- Aanbod
- Doelgroep
- Positionering
Alle hele grote succesvolle bedrijven hebben één ding met elkaar gemeen namelijk: ze hebben focus. Ze durven te kiezen. En ze durven dus ook (dingen en mensen) uit te sluiten.
Neem bijvoorbeeld Starbucks, het begon allemaal met 3 studenten die niet langer vieze koffie wilden drinken tijdens hun studie. Ze kochten koffiebonen en verkochten in hun eigen koffiehuis overheerlijke koffie. De focus was KOFFIE. Niks meer en minder. Pas veel later gingen ze ook andere producten verkopen, maar Starbucks is groot geworden omdat ze de allerbekendste zijn geworden in één simpel aanbod, namelijk hele goede koffie.
Toen ik dit begreep besloot ik mijn hele business om te gooien. Ik stopte met alle dingen waar ik geen energie van kreeg en ik ging mij volledig focussen op één ding business coaching. Ik zei nee tegen elke opdracht die er op mijn pad kwam en niet meer paste bij deze focus die ik gekozen had. Ik ging een heel stuk minder aanbieden. Van +15 verschillende soorten dingen aanbieden, ging ik naar 1 online cursus en 1 business coach programma.
Ik koos een niche (zelfstandig ondernemers die ondernemen vanuit hun hart).
Ik minimaliseerde mijn aanbod.
Ik begon mij te positioneren als business coach met een specialisatie in het online opschalen van je bedrijf.
Wat er toen gebeurde was bizar. Mijn bedrijf groeide van 0 euro omzet naar 200.000 euro omzet dat jaar. Klanten kwamen niet alleen maar via mond-tot-mond maar er was een constante stroom aan leads en aanvragen via mijn site. Mijn cursussen en trajecten stroomde vol. Alles ging ineens veel moeizamer en dat alles door het toepassen van één succesprincipe, namelijk: FOCUS.
Heb jij ook behoefte aan meer FOCUS in je bedrijf? Vraag jezelf dan eens af:
- Welke doelgroep help ik het allerliefste? Of welke doelgroep kan ik het allerbeste helpen?
- Welk aanbod verkoop je het allerliefste?
- Welke expertise kun je claimen, omdat je hier ontzettend goed in bent?
En kies vervolgens.