5 dingen om te doen voor dagelijks nieuwe klanten 

mrt, 13,23

Dagelijks nieuwe klanten aantrekken in je bedrijf

Iedere dag mollie meldingen, aanvragen voor kennismakingen, aanmeldingen voor je programma. Het is iets waar ik als ondernemer van droomde toen ik net begon. Het is inmiddels mijn realiteit dat er dagelijks (7 dagen per week, 52 weken per jaar) nieuwe klanten binnenstromen.

Ik krijg regelmatig de vraag: hoe doe je dat? Dus ik heb een aantal van de dingen die ik (dagelijks) doe op een rij gezet:

1. Doe elke dag minimaal 1 activiteit die (mogelijk) zorgt voor inkomen

Sales is niet iets wat je even één keer per week (of minder) doet. Ik richt me minimaal elke dag op 1 activiteit die potentieel sales kan opleveren. Ze noemen dit ook wel een ‘’income producing activities’’. Ik zie dat veel ondernemers een enorme weerstand ervaren tegen het doen van sales. Als ik deel dat ik dagelijks wel iets doe aan aan ‘’sales’’ dan zie ik gewoon in hun ogen dat ze denken ‘’HELL f*cking no’’ haha. Ik snap het, want ik ben ook niet altijd dol geweest om het doen van sales. Als het voelt als een ‘’moetje’’ dan wordt het al snel iets wat je zo af en toe doet (omdat het dus moet…). Ik ben er van overtuigd dat het essentieel is om aan je overtuigingen en emoties rondom geld en sales te werken omdat je bedrijf zonder het doen van sales geen kans van slagen heeft. Als bedrijf heb je je aanbod te verkopen.

Wat voor activiteiten doe ik dan? Dit kan zijn: je aanbod pitchen online, een mail sturen, een dm gesprek met een volger, een netwerk-event bezoeken, een potentiële klant opvolgen, reviews opvragen en delen, etc.

2. Automatische sales en lead generatie

Natuurlijk neem ik ook regelmatig vrij. Ik heb de afspraak met mezelf dat ik alleen per hoge uitzondering in het weekend werk en dat dit geen gewoonte is. En ook plan ik minimaal 3 maanden vakantie in per jaar. Ook dan ben ik minder consistent in het doen van ‘’sales activiteiten’’ zoals hierboven benoemd. De nummer 1 reden waarom er bij mij élke dag nieuwe klanten zijn heeft voornamelijk te maken met dat sales niet alleen afhankelijk is van MIJN inzet. Als ik een dagje niets post en zichtbaar ben, dan draaien mijn FB en IG advertenties op de achtergrond door (met achterliggende marketing funnels). Zo weten ook nieuwe klanten mij te vinden, zonder dat ik hier mijn eigen tijd in hoef te investeren.

3. Zaaien doe je ALTIJD (en stop je nooit mee!)

Marketing en zichtbaarheid = zaaien.
Sales/verkopen = oogsten.

Ik zie veel ondernemers die pas gaan zaaien op het moment dat ze willen oogsten (iets willen verkopen). Het is belangrijk dat ZAAIEN (waardevol zichtbaar zijn, zodat nieuwe mensen je beter leren kennen) een vast onderdeel is van je strategie. Elke dag. Niet alleen als je iets wil verkopen.

4. Wees productief en wacht niet tot klanten jou benaderen

Ik kan me nog goed herinneren dat toen ik bij de ICI Paris werkte als bijbaan, dat het een dag ontzettend rustig was. In plaats van achter de toonbank te hangen zei mijn manager: ”Oké we gaan naar buiten en parfum testers uitdelen.”

Het is mijn overtuiging dat je precies dat ook te doen hebt als ondernemer. Ga niet zitten wachten. Benader (potentiële) klanten proactief. Help ze. Praat met ze. Interview je doelgroep. Bied jezelf aan om (gratis) masterclasses te geven. Doe IETS haha!

Toen ik mijn eerste coach programma lanceerde (begin 2020) maakte ik 30+ persoonlijke video’s voor volgers waarmee ik regelmatig leuke gesprekken had op Instagram. Ik benaderde ze proactief met een speciaal aanbod. Het resultaat was dat er via deze proactieve benadering direct 8 ondernemers zich aanmelden. Dat gaf mij zoveel vertrouwen waardoor ik uiteindelijk mijn eerste traject startte met 18 vrouwen. Terwijl mijn doel 8 was.

5. Werk aan je eigen (zelf)vertrouwen

Ik zeg altijd tegen mijn klanten: het gaat er niet om wat je doet, maar het gaat erom hoe je het doet. Je kan alles ontzettend mooi verwoorden, maar je potentiële klanten pikken jou energie op. Is die onzeker en vanuit schaarste gedreven, dan werkt dat minder magnetisch. (Zelf)vertrouwen is besmettelijk. Als jij vertrouwen uitstraalt, dan is de kans groot dat jouw potentiële klant dat vertrouwen ook voelt. Bescheidenheid is mooi, maar niet altijd handig als je je aanbod wil verkopen. Sterker nog: het kan onzeker overkomen. Waardoor er wantrouwen ontstaat. Als jij al niet het volle vertrouwen hebt in je aanbod, dan kan je het ook niet verwachten dat je potentiële klanten dit wel hebben. Je mag echt gaan staan voor wat je kan.

Dit zijn 5 dingen die ik doe om dagelijks nieuwe klanten aan te trekken. Zeker ook het laatste puntje is iets waar ik nog steeds aan werk. Op het moment dat het bij mij even niet stroomt qua sales (die momenten zijn er ook bij mij) dan is het allereerste waar ik naar kijk: Wat heb ik op innerlijk vlak te shiften? Waar hou ik mezelf nog klein? Waar zit een blokkade?

Hulp bij het creëren van een consistente klantenstroom

In mijn business programma de Fast Lane Business School leer je alles wat je moet weten voor het bouwen van een schaalbaar en winstgevend bedrijf.  Het is een 6 maanden opleiding voor ondernemers die willen doorgroeien naar consistent €5000,- omzet of meer per maand. 

Ik geloof erin dat je niet jarenlang hoeft te ‘ploeteren’ of keihard hoeft te werken om een succesvolle business op te zetten.**** Wanneer je de juiste stappen zet, kan het ontzettend snel gaan. Ik ben hier het levende bewijs van. In het eerste jaar fulltime ondernemen wist ik al een ton omzet te draaien. Het tweede jaar werd dat €200.000 en het derde en vierde jaar zelfs €300.000 . En dat terwijl ik elk jaar minder ben gaan werken.

In de Fast Lane Business School geef ik al mijn life changing lessen, inzichten en kennis door aan ondernemers die OOK next level willen gaan.

Klik hieronder voor alle informatie over de Fast Lane Business School:

Pin It on Pinterest