Instagram heeft een nieuwe functionaliteit toegevoegd: Instagram TV. Zelf ben ik erg enthousiast over deze nieuwe functie. Waar we het eerst moesten doen met 15 sec video’s in de Instagram Stories, kunnen we nu langere video’s plaatsen.

We weten allemaal dat video content the bomb is. ‘’By 2021, mobile video will account for 78% of total mobile data traffic.’’ – Team Instagram. En met 1 biljoen gebruikers is Instagram inmiddels een enorm groot social media kanaal. Misschien ben je nog een beetje afwachtend, daarom zet ik alles wat je moet weten over IGTV voor je op een rij.

Een serieuze concurrent voor YouTube

Wat mij betreft is dit de eerste echte concurrent van YouTube. Veel grote vloggers hebben namelijk ook een enorme achterban op Instagram. Velen hiervan gebruiken al de Instagram Stories en live functie. IGTV heeft nog geen mogelijkheden tot adverteren. Maar dat kunnen we ongetwijfeld snel verwachten.

Relevante volgers

Als je op dit moment al Instagram inzet, dan heb je misschien al wat volgers op dit kanaal opgebouwd. Als je wilt starten met vloggen op YouTube, dan kan het best wel wat tijd kosten om hier ook een nieuwe groep relevante volgers op te bouwen. Start je met IG TV dan krijgen direct al jouw relevante volgers je content te zien!

Verticale video’s

Instagram blijft bij het “Vertical Video Syndrome”; oftewel verticale video’s. Ook op IGTV kun je alleen verticale video’s posten. Dit wil zeggen dat het platform zich blijft richten op mobiele gebruikers. Dit zorgt wel voor wat uitdagingen voor de creators van content; namelijk verticale video’s opnemen en editen.

Video’s van 10 minuten

Instagram gaf aan dat het mogelijk is om video’s met een lengte van 1 uur te kunnen uploaden. Op het moment kunnen de meeste gebruikers video’s tot 10 minuten plaatsen. Waarschijnlijk komt hier snel verandering in. Zelf verwacht ik dat dit zo gaat als het bij de ‘swipe up’ functie werkt: accounts met 10K volgers kunnen gebruikmaken van deze functie. We zullen het moeten afwachten.

Laagdrempelig

Iedereen kan aan de slag met IGTV. Je hebt geen minimaal aantal volgers nodig. Ook kunnen zowel persoonlijke accounts als bedrijven accounts direct een IGTV account aanmaken. Ook is de verticale manier van filmen ‘laagdrempelig’, want met een goede mobiele telefoon kun je al starten met vloggen.

IGTV een aparte app

Om gebruik te maken van IGTV moet je de aparte app downloaden. Hier kun je een eigen kanaal aanmaken. Ook krijg je op basis van je interesses en de accounts die je volgt video’s te zien. De accounts waarvan jij de posts vaak een like geeft of een comment achterlaat zul je als eerste voorbij zien komen.

Wat kan ik ermee?

Ik zie alleen maar mogelijkheden, zoals ik al zei. Instagram is dan ook wel mijn favoriete social media account ;-). Ik zou zeggen: ga de komende dagen gewoon een beetje testen en experimenteren met deze nieuwe functie. Zelf plaats ik regelmatig reviews van boeken in mijn stories. Ik zie direct een nieuwe manier om deze review te maken, namelijk door middel van een IGTV video.

Zelf werk ik ook in de sportmarketing. Ook hier zie ik mega veel mogelijkheden. Het maken van langere video’s was eerst alleen mogelijk via Facebook en YouTube. Maar met de enorme groei van Instagram miste we de mogelijkheid hier regelmatig. Instagram heeft inmiddels 1 biljoen gebruikers wereldwijd en 51% van de gebruikers bezoekt Instagram dagelijks. De interactie op Instagram is 15% hoger dan op Facebook en 84x hoger dan op Twitter. Een ‘no brainer’ om ook hier de connectie aan te gaan met jouw fans!

Wil je IGTV als ondernemer, organisatie of brand inzetten, dan adviseer ik wel om hier strategisch over na te denken. Simpelweg videootjes uploaden (die wellicht niet geschikt zijn voor verticale vertoning), draagt wellicht niet bij aan jouw doelstellingen. Zorg dat je video’s voldoen aan jouw stijl, branding en kwaliteit!