Het is ingewikkelder dan je denkt: het schrijven van een goede Instagram bio. Bezoekers van je profiel bepalen binnen een fractie van een seconde of ze jouw account wel of niet gaan volgen. Als je Instagram zakelijk inzet is het belangrijk om een goede eerste indruk te maken. Hieronder geef ik 8 tips voor een killer Instagram bio.
Tip 1. Wie ben jij
Gebruik je eigen naam in het veld ‘naam’. Misschien heb je jouw account vernoemd naar je bedrijf. In dat geval is het goed om jouw eigen naam te vermelden in het veld ‘naam’. Zo weten mensen direct wie er achter het mooie account zit. Mensen doen graag zaken met mensen. Hoe persoonlijker jij je account maakt, hoe groter de kans dat mensen zich aangetrokken voelen tot jouw bedrijf.
Tip 2. Wat heb je te bieden
Leg uit wat je doet. Wees concreet in wat jij en jouw bedrijf te bieden hebben. Probeer vage begrippen te vermijden zoals: coach, schrijver, blogger, kunstenaar of marketeer. Wat maakt jouw bedrijf onderscheidend? Wat zijn jouw specifieke vaardigheden? Wees zo concreet mogelijk! Hieronder twee goede voorbeelden.
Tip 3. Call to Action
Verwerk een Call to Action in je bio. Wat wil je dat de bezoeker doen als je op je profiel komen? Wees duidelijk wat jij ze te bieden heb. Heb je bijvoorbeeld een online programma of een mooie website met tips. Verwijs hier dan naar in je bio.
Tip 4. Werk met emoticons
Als marketeer weet ik als geen ander dat emoticons zorgen voor een hogere click true rate op social media. Niet gek, want emoji’s trekken de aandacht. Ook kun je op een speelse manier emoties kwijt. Probeer je bio aan te vullen met passende emoticons om zo beter te blijven hangen.
Tip 5. Hou het overzichtelijk
Een lijstje met een opsomming ziet er clean en overzichtelijk uit. Het leest lekker weg. Wanneer je direct begint te typen in het Instagram bio veld zul je merken dat je geen enters kan aanbrengen. Dit kun je eenvoudig realiseren door je Instagram bio op te maken in je notities op je telefoon en deze vervolgens te knippen plakken.
Tip 6. Zorg voor een businessaccount
Als ondernemer is het eigenlijk wel en must om een business account te hebben. Dit vooral omdat er extra functies toegevoegd worden aan je profiel. Zo is het direct mogelijk om contact met jou op te nemen via de mail of telefoon.
Tip 7. Maak gebruik van linktree
Je wilt dat mensen met zo min mogelijk klikken op de juiste pagina terecht komen. Nu heb je misschien meerdere landingspagina’s of zelfs websites. In de Instagram bio kun je maar één link toevoegen, maar daar is een oplossing voor. Met de tool ‘Linktree’ kun je een startpagina aanmaken met linkjes naar verschillende pagina’s/websites.
Tip 8. Maak gebruik van highlights
Waarschijnlijk maak je al volop gebruik van de functie Instagram Stories. Je stories zijn 24 uur zichtbaar en daarna verdwijnen ze. Gelukkig kun je bepaalde stories highlighten op je profiel. Waarom? Op deze manier kunnen jouw (potentiële) volgers in één oogopslag zien over welke onderwerpen jij Instagram Stories maakt. Een soort portfolio eigenlijk.