Wat voor omzet kun je verwachten in de eerste 5 jaar als ondernemer?

mrt, 20,23

welke omzet eerste 5 jaar als ondernemer

Wat voor omzet kun je verwachten in de eerste jaren als ondernemer? Dat is een vraag die ik regelmatig krijg als business coach. Uiteraard is het afhankelijk van ontzettend veel factoren. Ik ben ervan overtuigd dat het niet jarenlang hoeft te duren voordat je een consistente omzet draait. Het vraagt van je om de juiste dingen te doen op gebied van strategie. Maar ook op gebied van mindset en energie. In dit artikel wil ik je een kijkje geven achter de schermen in mijn bedrijf in de eerste 5 jaar:

Wat heb ik precies verdiend per jaar?
Wat heb ik verkocht (welke verdienmodellen)?
Welke marketing en sales strategie zat achter dit resultaat?

Waarom? Omdat je vaak alleen maar ziet waar iemand NU staat. Je kan dan wellicht denken: als ik ook dit en dat doe dan groeit mijn bedrijf vast ook zo hard. Maar dit is helaas echt een denkfout. In iedere fase van je bedrijf zijn andere dingen namelijk essentieel om je op te focussen.

In het begin had ik mijn succes aan hele andere tactieken en strategieën te danken dan nu. Dusss daar komt die. We gaan terug naar 2018…

Omzet eerste jaar als ondernemer

3000,- jaaromzet

Ik had me in augustus ingeschreven bij de KVK.

Dit verkocht ik:

1000,- uit sponsoring van een sportbedrijven omdat ik naar het WK obstacle course running ging. Ik moest daarvoor een paar posts plaatsen.
350,- mijn eerste coach klant voor 3 maanden
1350,- Insta Cursus 50 kaartjes van 27,- euro (50 kaartjes)
300,- een social media strategie schrijven voor

Mijn strategie

In het begin had ik nog niet echt een strategie. Ik had geen idee wat ik precies wilde met mijn bedrijf. Daarom gaf ik mezelf ook toestemming om alles aan te nemen wat erop mijn pad kwam. Ik vertelde vooral in mijn netwerk aan IEDEREEN dat ik een bedrijf(je) gestart was en waar ik goed in was: marketing, advertising, social media. Zo begon het een beetje te rollen. Voor mijn eerste online cursus schreven zich 50 mensen in (1350 euro omzet). Ik was in de WOLKEN! De promotie deed ik door élke dag op Insta zichtbaar te zijn.

Omzet tweede jaar als ondernemer

100.000,- jaaromzet

Ik werkte nog fulltime in loondienst en ging snel 4 dagen werken. In augustus zei ik mijn baan op.

Dit verkocht ik:

60% Advertising, marketing, social media beheer (uurtje factuurtje / pakketen)
20% 1-op-1 advertisingscoaching trajecten
15% Offline workshops over ads en marketing
5% Kleine cursus: Insta Impact van 27 euro

Mijn strategie

Ik groeide ontzettend snel omdat ik bij mijn eerste klanten ontzettende goede resultaten behaalde met FB/IG advertising. Al snel ging dat mond-tot-mond extreem hard. Ik nam teamleden en een VA aan om me te ondersteunen (terwijl ik zelf nog in loondienst werkte). Ook was ik elke dag zichtbaar op Instagram en begon ik met €1-€3 per dag te adverteren op Instagram voor mijn cursus en een gratis weggever. Ik werkte kneiterhard en was ‘eager’ om nieuwe dingen te leren en tot een succes te maken. In de zomer was het niet meer te combineren met mijn baan want ik kon anders niet verder groeien.

Omzet derde jaar als ondernemer

200.000,- jaaromzet

Ik gooide mijn bedrijf (verdienmodel) volledig om omdat ik niet gelukkig werd van mijn bedrijf. Ik ging van ”uitbesteding” naar ”business & marketing coaching”

Dit verkocht ik:

20% Uitbesteding
15% Kickback fee
40% Impact Marketing School traject & 1-op-1 coaching
15% Online cursus over advertising
5% Kleine cursus Insta Impact
5% overige dingen zoals spreekklussen

Mijn strategie

Mijn uitbestedingsbedrijf groeide KEIHARD. Inmiddels werkte er mindere freelancers in mijn team en had ik gesprekken om iemand in loondienst te nemen. Ik wist dat als ik doorging dat ik binnen 6 maanden op 500k zat en binnen 12 maanden op 1 miljoen. Maar ik was niet gelukkig. Ik droeg al mijn klanten over aan een ondernemersvriendin en als vangnet sprak ik af dat ik de eerste 6 maanden een kickback fee kreeg van haar van 15% geloof ik. Mijn strategie bestond dit jaar uit: advertising opschalen (van €1 naar €50-100 per dag), e-mailmarketing. Ik gaf mijn eerste webinars (was nog niet het grootste succes). Zichtbaar zijn op Instagram (bijna dagelijks). Netwerken offline.

Omzet vierde jaar als ondernemer

260.000,- jaaromzet

Dit jaar ging ik mij echt focussen op opschalen. Mijn doel was om minder te werken én meer te verdienen.

Dit verkocht ik:

• 40% 1-op-1 coaching
• 30% Fast Lane Business School
25% Instap cursussen: Insta Impact, Heartcentred Social Sales, Workshop lanceren
5% Diverse: affiliate, sprekersklussen.

Mijn strategie

Mijn focus voor dit jaar lag op het creëren van (semi) passief inkomen. Ik lanceerde hiervoor nieuwe online verdienmodellen. En dubbelde de prijs van mijn 1-op-1 coaching waardoor dit exclusiever werd. Het lukte me al vrij snel om van 40 uur per week werken te gaan naar 20-30 uur per week werken. Persoonlijk was het ook een ”intens” jaar en ik kon die ruimte goed gebruiken voor mezelf. Mijn focus lag op: advertising opschalen naar €100-200,- per dag, funnels optimaliseren, zichtbaarheid op Instagram, podcasten, webinars (ik had de code inmiddels gekraakt).

Omzet vijfde jaar als ondernemer

285.000,- jaaromzet

Dit jaar lag mijn focus op winst verhogen. Dat lukte enorm goed. Ik ging van een 40% naar 65% winst.

Dit verkocht ik:

• 25% 1-op-1 coaching
• 55% Groepsprogramma’s: Fast Lane Business School / The Entrepreneur Journey / Go Beyond Journey
15% Instap cursussen
5% Diverse: affiliate, sprekersklussen, live dagen

Mijn strategie 

Ook was het mijn doel om nog meer vrijheid voor mezelf te creëren door nog meer focus op semi passief inkomen en minder 1-op-1 werken. Nog een belangrijkste strategische pijler was het bouwen aan ”recurring income” waardoor ik 2023 al met bijna 100.000 geplande omzet inging. Mijn focus lag op: advertising bleef een belangrijk onderdeel in mijn strategie, maar ik ging met minder budget adverteren. De focus lag op het opwarmen van leads op mijn maillijst (deze is inmiddels enorm gegroeid na jaren adverteren). Verder zette ik in op: zichtbaarheid op Instagram, podcasten, webinars, challenges.

Het hoeft niet jaren te duren!

Ik hoop je hiermee ook te laten zien dat het echt niet JAREN hoeft te duren om een winstgevend bedrijf te bouwen. Het vraagt wel om consistentie, een dosis doorzettingsvermogen en flink wat ondernemersskills op gebied van strategie, marketing en sales. Vanuit die visie heb ik de Fast Lane Business School gemaakt. Met dit programma neem je letterlijk de ”FAST LANE” naar jouw winstgevende business die je vanuit vrijheid runt 🔥!

Pin It on Pinterest